بررسی خصوصیات شیمیایی و فیزیکی صابون نواری ساخته شده

استفاده از بنتونیت در لوازم آرایشی برای جذب کثیفی و مرطوب کننده و سم زدایی پوست مفید است. در این مطالعه، مقادیر مختلف بنتونیت (10، 12.5، 15، 17.5 و 20 گرم) به عنوان پرکننده در 5 فرمول جداگانه صابون بی بو طبیعی با روغن نارگیل به عنوان ماده اولیه استفاده شد.

هر نوع صابون بنتونیت مطابق با استانداردهای ملی اندونزی (SNI) آنالیز شد. محتوای قلیایی آزاد برای هر یک از پنج فرآوری صابون بنتونیت صفر، میزان رطوبت از 0.88 تا 1.15 درصد، pH از 8.7 تا 8.8، کل محتوای اسید چرب آزاد از 0.28 تا 0.72، و کف یا فوم در بازه زمانی متفاوت بود. پایداری حباب بالای 70 درصد بود، در حالی که سختی صابون از 1.49 نیوتن بر متر مربع تا 1.54 نیوتن بر متر مربع بود. هر پنج نوع صابون استانداردهای SNI را برآورده می کردند، اما صابون زردچوبه حاوی 15 گرم و 17.5 گرم بنتونیت ظاهر بسیار بهتری داشتند. ترکیبات شیمیایی صابون نواری متشکل از 15 گرم بنتونیت (BS 15) و صابون نواری متشکل از 17.5 گرم بنتونیت (BS 17.5) با استفاده از تعادل مواد محاسبه شد و با تجزیه و تحلیل اشعه ایکس پراکنده انرژی (EDX) مقایسه شد.

تجزیه و تحلیل EDX نشان داد که هر دو BS 15 و BS 17.5 حاوی فلزات Si و Al هستند که از بنتونیت منشا می گیرند. هیچ فلز سنگینی که برای سلامت پوست مضر در نظر گرفته شود (به عنوان مثال، Hg، Pb، As، یا Cd) شناسایی نشد. میکروسکوپ الکترونی روبشی (SEM) توپوگرافی و بافت BS 15 و BS 17.5 توزیع یکنواخت تری از Si و Al را در سراسر BS 17.5 نسبت به BS 15 نشان داد. بنابراین BS 17.5 بهترین فرمول در نظر گرفته شد زیرا استانداردهای SNI را برآورده می کند و دارای یک ظاهر بهتر و توزیع یکنواخت مواد معدنی.

کلید واژه ها
صابون نواری؛ بنتونیت؛ تعیین مشخصات؛ SEM-EDX; استوکیومتری

مقدمه
روند فعلی در اولویت مصرف کنندگان نشان دهنده افزایش تقاضا برای مواد طبیعی در محصولات مراقبت از پوست و آرایشی است. این امر منجر به افزایش اقتصاد صنایع خانگی (صنعتی) در مقیاس کوچک شده است که طیف وسیعی از محصولات را با انواع مواد طبیعی ارائه می دهند. یکی از محصولات مراقبت از پوست با مواد طبیعی که اکنون در مد شده است، صابون طبیعی است. بازار جهانی صابون نواری در مناطق کلیدی از جمله آمریکای شمالی و جنوبی، اروپا، چین، ژاپن، هند، خاورمیانه و آفریقا مورد مطالعه قرار گرفته است. بازار صابون رختشویی ماشینی در منطقه آسیا و اقیانوسیه به احتمال زیاد رشد قابل توجهی را نشان می دهد.

صابون نواری ساخته شده از مواد طبیعی مانند روغن نباتی، پوست را خشک نمی کند زیرا این نوع صابون حاوی گلیسیرین است. مواد تشکیل دهنده صابون گیاهی طبیعی عموماً روغن گیاهی یا صابونی سازی (حتی چربی حیوانی)، گلیسیرین، عطر طبیعی، افزودنی های ارگانیک مختلف و هیدروکسید سدیم هستند. یکی از فرآیندهای صابون سازی شامل صابون سازی روغن است، یک واکنش شیمیایی که بین چربی هایی مانند روغن نارگیل (C33H62O6) و قلیایی یا هیدروکسید سدیم (NaOH) برای تولید گلیسرول (C3H8O3) و صابون رخ می دهد (Vidal et al., 2018). از نظر شیمیایی، صابون با فرمول کلی RCOONa نشان داده می شود که در آن R یک گروه آلکیل با زنجیره بلند متشکل از 12 تا 18 اتم کربن است.

صابون های گیاهی طبیعی معمولاً حاوی مخلوطی از روغن نارگیل، روغن پالم، روغن زیتون، روغن سبوس برنج و روغن دانه آفتابگردان هستند (Araseretnam and Venujah, 2019). توزیع اسیدهای چرب اشباع و غیر اشباع، سختی، عطر، پاک کنندگی، قدرت، کف کردن و قابلیت مرطوب کنندگی صابون را تعیین می کند. خواص صابون لوکس حاصل نیز تحت تأثیر افزودنی ها یا پرکننده هایی است که استفاده می شود. یکی از پرکننده های رایج مورد استفاده در صابون سازی، خاک رس بنتونیتی است، خاک رس طبیعی که به عنوان یک رژیم سنتی پوست و دارو در بسیاری از فرهنگ ها استفاده می شود (موسوی، 2017).

خاک رس بنتونیت به دلیل خاصیت پلی کاتیونی خود به عنوان یک عامل سم زدایی عمل می کند که باعث جذب سموم با بار منفی می شود (ویلیامز و همکاران، 2009). بنتونیت که بیشتر به عنوان پودر خاکستری شناخته می شود، قرن ها برای اهداف دارویی استفاده می شود. این ماده معدنی به دلیل خواص فعال خود قادر به مبارزه با لیپودیستروفی است، بیماری که باعث از دست دادن بافت چربی در قسمت های بدن انسان می شود و ظاهر پیری، آکنه و سلولیت را به وجود می آورد (Carretero و Isabel، 2002).

پودر خاک رس را می توان برای کاربردهای موضعی نیز فرموله کرد تا به عنوان محافظ پوست عمل کند. خواص فعال پودر خاک رس همان چیزی است که به آن توانایی ایجاد کدورت، پوشاندن لکه ها و از بین بردن درخشندگی پوست را می دهد. فعالیت آن از دو اکسید فلزی رایج، SiO2 (سیلیکا)، که محتوای آن بین 48٪ تا 50٪ است، و Al2O3 (آلومینا)، که محتوای آن از 14.5٪ تا 15٪ متغیر است، ناشی می شود. سایر اکسیدهای فلزی کمتر رایج عبارتند از Fe2O3 (آهن)، CaO (کلسیم)، K2O (پتاسیم)، Na2O (سدیم)، Ti2O (تیتانیوم)، و P2O5 (فسفر). اینها همه در مقادیر نسبتاً کمی یافت می شوند (شاه و همکاران، 2013؛ نوک و همکاران، 2015).

  • منابع:
  1. Characterization of the Chemical and Physical Properties of Bar Soap Made with Different Concentrations of Bentonite as a Filler
  • تبلیغات:
  1. استفاده از لباس زیر بسیار اهمیت دارد!
  2. تقویت سیستم ایمنی با مصرف میوه خشک
  3. استفاده از دستگیره کابینت در تمامی زمینه ها
  4. مصرف میوه خشک و خواص آن برای بدن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *